• Dit document bevat 2 onderwerpen:

1. Omgangsregels bij SV Koedijk
    2. Gedragsregels begeleiders in de sport bij SV Koedijk (bladzijde 2,3)
    1. Omgangsregels bij SV Koedijk *)
    1. Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij/zij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de sportvereniging.
    2. Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
    3. Ik val de ander niet lastig.
    4. Ik berokken SV Koedijk of anderen geen schade.
    5. Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
    6. Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
    7. Ik negeer de ander niet.
    8. Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen.
    9. Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet, ik neem geen wapens mee.
    10. Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
    11. Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
    12. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
    13. Als iemand mij hindert of lastigvalt dan vraag ik hem/haar hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag ik een ander om hulp.
    14. Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meldt dit zo nodig bij het bestuur.

*) Volgens NOC*NSF

1. Gedragsregels begeleiders in de sport *) bij SV Koedijk
    1. De begeleider moet zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de sporter zich veilig kan voelen.
    2. De begeleider onthoudt zich ervan de sporter te bejegenen op een wijze die de sporter in zijn waardigheid aantast, én verder in het privéleven van de sporter door te dringen dan nodig is in het kader van de sportbeoefening.
    3. De begeleider onthoudt zich van elke vorm van (macht)misbruik of seksuele intimidatie tegenover de sporter.
    4. Seksuele handelingen en seksuele relaties tussen de begeleider en de jeugdige sporter tot zestien jaar zijn onder geen beding geoorloofd en worden beschouwd als seksueel misbruik.
    5. De begeleider mag de sporter niet op een zodanige wijze aanraken dat de sporter en/of de begeleider deze aanraking naar redelijke verwachting als seksueel of erotisch van aard zal ervaren, zoals doorgaans het geval zal zijn bij het doelbewust (doen) aanraken van geslachtsdelen, billen en borsten.
    6. De begeleider onthoudt zich van (verbale) seksueel getinte intimiteiten via welk communicatiemiddel dan ook.
    7. De begeleider zal tijdens training(stages), wedstrijden en reizen gereserveerd en met respect omgaan met de sporter en met de ruimte waarin de sporter zich bevindt, zoals de kleedkamer of de hotelkamer.
    8. De begeleider heeft de plicht - voor zover in zijn vermogen ligt - de sporter te beschermen tegen schade en (macht)misbruik als gevolg van seksuele intimidatie. Daar waar bekend of geregeld is wie de belangen van de (jeugdige) sporter behartigt, is de begeleider verplicht met deze personen of instanties samen te werken, opdat zij hun werk goed kunnen uitoefenen.
    9. De begeleider zal de sporter geen (im)materiële vergoedingen geven met de kennelijke bedoeling tegenprestaties te vragen. Ook de begeleider aanvaardt geen financiële beloning of geschenken van de sporter die in onevenredige verhouding tot de gebruikelijke dan wel afgesproken honorering staan.
    10. De begeleider zal er actief op toezien dat deze regels worden nageleefd door iedereen die bij de sporter is betrokken. Als de begeleider gedrag signaleert dat niet in overeenstemming is met deze gedragsregels zal hij de daartoe noodzakelijke actie(s) ondernemen.
    11. In die gevallen waarin de gedragsregels niet (direct) voorzien, ligt het binnen de verantwoordelijkheid van de begeleider in de geest hiervan te handelen.

*) Bron: NOC*NSF, mei 2015

Toelichting bij Gedragsregels begeleiders in de sport bij SV Koedijk:

Wanneer een lid of (vrijwillig) medewerker van SV Koedijk zich niet houdt aan de gedragsregels dan heeft het Omnibestuur de opdracht de regels te handhaven. Om dit te kunnen doen zal uitgezocht moeten worden wat er is voorgevallen. Het beginsel hoor en wederhoor moet dan worden toegepast. De betreffende sportbond kan SV Koedijk ondersteunen bij een dergelijk onderzoek, maar ook met de afhandeling daarvan.

Mocht het zo zijn dat er sprake is van seksuele intimidatie dan kan dit niet op verenigingsniveau worden afgehandeld. In zo’n geval zal SV Koedijk contact opnemen de sportbond. De bond en SV Koedijk kunnen dan overleggen over het vervolg van de zaak.

Het is mogelijk dat er ook door Justitie een onderzoek wordt uitgevoerd en in zo’n geval zal het onderzoek van Justitie eerst afgerond moeten zijn voor de zaak binnen de sport onderzocht kan worden. De meeste sportbonden laten het onderzoek op het terrein van Seksuele Intimidatie (SI) uitvoeren door het Instituut voor Sport Rechtspraak (ISR). Er zijn ook een aantal bonden die zelf een tuchtcollege kunnen samenstellen om het onderzoek te kunnen doen en ook een uitspraak kunnen doen. Wanneer een tuchtcollege een uitspraak doet over een zaak die te maken heeft met Seksuele Intimidatie, dan wordt de uitspraak vastgelegd in het register tuchtrechtelijke uitspraken SI (‘zwarte lijst’).

Deze procedure bestaat uit een aantal stappen die achter elkaar gezet moeten worden. Het is daarom ook dat SV Koedijk bij een vermoeden van Seksuele Intimidatie contact zoekt met de betreffende sportbond.

Adviseurs van Vertrouwenspunt Sport ondersteunen zowel verenigingen als sportbonden bij de stappen die genomen moeten worden. Hieraan zijn geen kosten verbonden.